Se încarcă...

SPAȚII DE BIROURI
ÎNCHIRIERE / VÂNZARE

Viitorul spațiilor de birouri: ce tendințe și inovații aduce 2024?

Odată cu adoptarea pe scară largă a sistemului birourilor flexibile, cu evoluția gestionării spațiului de lucru și cu amploarea muncii la distanță,  clădirile de birouri au suferit o transformare semnificativă în ultimii ani. În plus, 2024 ne aduce noi provocări.  Munca hibridă modifică modul în care interacționează angajații, clădirile mai vechi de birouri înregistrează rate mai mici de închiriere, iar factorii de mediu și sociali influențează cererea de spații de birouri. 

Multe companii care doresc să se relocheze se concentrează pe clădiri de birouri mai noi, cu facilități mai bune, ceea ce sugerează că cererea pentru clădiri de clasă A, de înaltă calitate, va rămâne puternică. Proprietățile de clasă B și C reprezintă în continuare o parte importantă a viitorului birourilor. Transformarea acestor clădiri în clădiri multifamiliale, cu destinație mixtă sau renovarea acestor active imobiliare poate fi costisitoare - dar este mai fezabilă decât în trecut. Cum putem crea un spațiu de birouri care să încurajeze oamenii să se reunească, să se angajeze în discuții reale față în față și să se lanseze împreună în proiecte cât mai eficiente? Angajații, companiile, investitorii imobiliari se străduiesc să răspundă la aceste întrebări.

Cerere mai mare pentru clădiri de birouri de clasă A

Tendința de a lucra la distanță sau hibrid și de a reduce săptămânile de lucru la birou se va menține și în 2024. Un număr mare de locuri de muncă pot fi încă realizate de la distanță și, fără a oferi noi facilități care să stimuleze deplasările la birou, angajații ar putea refuza să revină la modelul clasic de lucru, în cadrul biroului. Ca urmare, proprietarii vor asista probabil la o cerere mai redusă pentru proprietățile imobiliare de birouri comerciale din zonele urbane și nu numai, deoarece chiriașii continuă să se reorienteze și să își reducă dimensiunile, în special pe măsură ce proprietățile existente „îmbătrânesc”.

Calitatea spațiilor de birouri contează, iar faptul de a avea politici de lucru solide la birou, combinate cu spații de birouri de înaltă calitate, le permite angajaților să știe că firma este serioasă în ceea ce privește performanța și la fel de serioasă în ceea ce privește investiția în oamenii săi, sunt de părere specialiștii din domeniul imobiliar. De aici, și cererea tot mai mare pentru proprietățile de clasă A, care se descurcă mult mai bine în comparație cu omologii lor din clasele B și C, din punctul de vedere al ratei de ocupare. 

Activele nou construite în locații de primă mână, în apropierea centrelor de afaceri sau de retail, sunt spațiile care au cele mai mari șanse de a fi închiriate. Majoritatea angajaților din birouri sunt încă acasă cel puțin o zi pe săptămână, așa că spațiile de birouri trebuie să servească unui nou scop, acționând ca o destinație pentru lucrători. Clădirile care încorporează anumite facilități, cum ar fi caracteristici de sănătate sau de wellness, spații de lucru inteligente sau alte servicii, au mai multe șanse ca modelul lor de operare să fie unul de succes.

 

Noul trend global ESG - environmental, social, governance (mediu, social și guvernanță) constituie factori primordiali pentru proprietățile de clasă A și ia adesea forma unei certificări formale. Toate clădirile noi abordează aspectele ESG și includ, de asemenea, servicii precum facilități de sănătate și wellness de lux, acces la spații exterioare, caracteristici digitale și tehnologie integrată pentru a spori eficiența energetică. Dar numărul clădirilor de birouri de clasă A este limitat, multe dintre proprietățile de birouri fiind construite cu mai mult de un deceniu în urmă. Prin urmare, cum procedăm?

Ce se poate face cu clădirile de birouri învechite

Proprietățile de birouri din clasele B și C au, de asemenea, un rol important de jucat în viitorul birourilor. Însă, pentru a obține beneficii maxime de pe urma acestora, în 2024 va fi nevoie de investiții - fie că este vorba de reutilizarea adaptivă, fie de modernizarea clădirii. Proprietarii clădirilor au mai multe opțiuni în fața acestor provocări:

  • să facă îmbunătățiri minore ale dotărilor pentru a promova mai bine proprietățile de clasă B, cum ar fi holuri mai elegante, lifturi mai performante, cafenele sau săli de sport;
  • să transforme clădirile în spații mixte, care să includă locuințe noi, hoteluri, spații de vânzare cu amănuntul. 

Reutilizarea adaptată a clădirilor de birouri

Reutilizarea adaptată poate contribui la revitalizarea clădirilor mai vechi. Dar pentru ca aceasta să funcționeze, există câteva probleme care trebuie depășite. Principala problemă o constituie caracteristicile fizice ale respectivei clădiri - în special dimensiunile suprafeței de podea - care vor determina în mare măsură dacă o clădire este potrivită pentru o nouă utilizare. Majoritatea clădirilor mai vechi de birouri la care suprafața etajelor este mult mai mare decât înălțimea se pretează bine la o reutilizare adaptivă. O altă problemă o constituie costurile, care pot fi imprevizibile. Adesea, dezvoltatorii se confruntă cu un decalaj între costul necesar pentru a adapta un activ de birouri vechi și veniturile pe care le poate obține în noua sa utilizare. De asemenea, orice plan de reamenajare ar trebui să ia în considerare facilitățile din apropiere, traficul și mediul pietonal. 

Modernizarea clădirii de birouri

Nu toate proprietățile din clasa B sau C sunt potrivite pentru reutilizarea adaptivă, însă cele mai multe clădiri pot fi renovate și transformate în spații de birouri moderne, cu ajutorul unor îmbunătățiri cu valoare adăugată. Aceasta va necesita, însă, ajustări substanțiale ale bazei clădirii, pentru a înlocui sistemele majore, spre deosebire de schimbările „cosmetice” care nu rezolvă semnele de vechime care stau la baza respectivului activ. Aceste îmbunătățiri pot include schimbări de ansamblu, cum ar fi:

  • sisteme mecanice și de automatizare modernizate, care pot îmbunătăți ventilația și calitatea aerului;
  • ascensoare inteligente, pentru un acces mai bun al angajaților;
  • distribuția semnalului de fibră optică și de telefonie mobilă în întreaga clădire.

Rolul tehnologiei în viitorul spațiilor de birouri

Urmărirea tendințelor cheie din sectorul spațiilor de birouri în 2024 vă poate ajuta să luați decizii în cunoștință de cauză cu privire la portofoliul și investițiile dumneavoastră. Până în 2024, multe companii vor fi adoptat probabil soluții care să permită lucrul la distanță, cum ar fi platformele de întâlniri virtuale, sistemele de stocare în cloud și serviciile de teleconferință. De aceea, proprietarii vor trebui să investească în sisteme mai eficiente care să automatizeze sarcinile banale, să îmbunătățească comunicarea și să simplifice gestionarea datelor.

Conform studiilor predictive, tendințele privind clădirile de birouri în 2024 sunt caracterizate de o interacțiune dinamică între modelele la distanță, hibride și cele clasice de birou. Pandemia a accelerat trecerea la munca la distanță, permițând companiilor să exploreze beneficiile unui bazin global de talente și ale unor aranjamente flexibile. Cu toate acestea, mișcarea de revenire la birou câștigă teren, pe măsură ce organizațiile recunosc valoarea colaborării în persoană și a promovării unui sentiment de comunitate. Din acest motiv, proprietarii clădirilor de birouri trebuie să găsească un echilibru între acomodarea preferințelor individuale, adoptarea tehnologiei și construirea unei culturi puternice a locului de muncă. Procedând astfel, vor putea valorifica cele mai bune dintre aceste modele diferite pentru a crea un mediu productiv și prosper pentru chiriașii lor. 

Dacă doriți să vă îmbunătățiți procesul decizional în ceea ce privește dezvoltarea spațiilor de birouri, tehnologia poate juca un rol esențial. Un software modern de dezvoltare imobiliară vă poate ajuta să depășiți unele dintre dificultățile cauzate de pandemie, menținând costurile furnizorilor la un nivel scăzut pe fondul creșterii deficitului de forță de muncă sau al întreruperilor lanțului de aprovizionare. 

Din postura de proprietar, va trebui să fiți gata să înfruntați provocări unice, inclusiv cereri de piață în schimbare, rate de ocupare mai mici, tendințe demografice în schimbare și investitori ezitanți pe fondul incertitudinii economice. Sectorul se află într-o perioadă de tranziție continuă, dar există încă oportunități în nișe de piață și modalități de a profita la maximum de proprietățile voastre actuale de birouri. Efectuarea unei cercetări de piață amănunțite și a unor verificări prealabile înainte de a lua decizii cu privire la activele de spații de birouri este o practică optimă, în condițiile unui teren economic incert. 

De asemenea, consultanța specializată oferită de brokerii specializați în active precum clădirile de birouri poate constitui un real ajutor dacă, în 2024, veți dori să obțineți mai mult de la proprietățile voastre. Activ Property Services beneficiază de o echipă profesionistă cu peste 30 de experți și departamente dedicate principalelor sectoare imobiliare din România, gata să vă ofere cele mai bune sfaturi privind administrarea, evaluarea și consultanța clădirilor de birouri!

Ultimele postări

Cea mai bună opțiune: să cumpăr sau să închiriez spațiul de birouri
Cea mai bună opțiune: să cumpăr sau să închiriez spațiul de birouri

Spațiul de birouri al unei companii este o investiție costisitoare, iar alegerea între cumpărare și închiriere poate avea consecințe importante pentru compania voastră. Descoperiți avantajele și dezavantajele cumpărării și închirierii unui spațiu de birouri pentru o afacere de succes

Citește mai mult
Cât de mare ar trebui să fie biroul meu
Cât de mare ar trebui să fie biroul meu

De cât spațiu aș avea nevoie pentru biroul meu?” Aceasta este o întrebare pe care o auzim foarte des de la clienții noștri. Și nu este surprinzător - alegerea spațiului de birouri potrivit este extrem de importantă pentru orice afacere, iar dimensiunea acestuia reprezintă un factor cheie.

Citește mai mult
Piața imobiliară a spațiilor de birouri în prima jumătate a anului 2024
Piața imobiliară a spațiilor de birouri în prima jumătate a anului 2024

Piața imobiliară a spațiilor de birouri a traversat un an turbulent, iar prima jumătate a anului 2024 nu face excepție.

Citește mai mult
Tips&tricks pentru reînnoirea contractului de închiriere
Tips&tricks pentru reînnoirea contractului de închiriere

În calitate de proprietar sau manager de proprietate pentru un spațiu de birouri, obiectivul vostru este de a maximiza rentabilitatea și a obține un venit operațional net cât mai bun.

Citește mai mult